„MOV TO MUSIC”

Dlaczego filmowcy tak rzadko sięgają po współczesną muzykę poważną? Czemu w muzyce filmowej wciąż dominuje dziewiętnastowieczny romantyzm? Czy kompozytor i sound designer wchodzą sobie w drogę?
Czy warto wciągnąć kompozytora w prace nad scenariuszem?

Na warsztat zapraszają Jagoda Szmytka i Kuba Mikurda.

Sobota, 16 kwietnia
14:45 – 16:00 „Mov to Music” I – wprowadzenie
18:00 – 19:30 „Mov to Music” II  – warsztat
KINO ILUZJON, SALA MAŁA CZARNA
WSTĘP WOLNY – LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!

Wykład będzie krótką prezentacją najważniejszych stylów, kierunków i postaci muzyki współczesnej. Na warsztacie przyjrzymy się i posłuchamy przykładów użycia muzyki współczesnej w kinie,
od Stanleya Kubricka po Xaviera Dolana, a także omówimy przypadki współpracy reżyserów
ze współczesnymi kompozytorami (m.in. Wojciech Jerzy Has – Krzysztof Penderecki, Łukasz Barczyk – Hanna Kulenty).

JAGODA SZMYTKA, ur. w Legnicy w 1982. Studiowała historię sztuki, filozofię, teorię muzyki i kompozycję we Wrocławiu, Grazu, Frankfurcie nad Menem i w Karlsruhe. Jej muzyka uzyskała międzynarodowe rozpoznanie poprzez liczne wykonania w ramach takich festivali i instytucji jak Warszawska Jesień, Wien Modern, Lucerne Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultraschall w Berlinie, Eclat w Stuttgarcie, Ferienkurse Darmstadt, Tonhalle Düsseldorf, Deutschlandfunk w Kolonii, Royaumont w Paryżu, Teatr Wileki Opera Narodowa w Warszawie i wiele innych. Kompozytorka otrzymała wiele nagród, stypendiów, rezydencji w tym Staubach Honorarium i Stipendienpreis przyznane przez  Ferienkurse Darmstadt (Niemcy), stypendium DAAD, Kunststiftung Baden-Württemberg, rezydencję w Herrenhaus Edenkoben oraz w La Muse en Circuit (Paryż).
Jagoda Szmytka pracuje często jako artystka w rezydencji w ZKM Karlsruhe.
W 2015 roku ukazała się jej portretowa płyta „Bloody Cherries” nakładem wytwórni WERGO (seria EZM).
Jagoda Szmytka komponuje „dla ludzi”, „o ludziach” oraz „z ludźmi”.
Poprzez „społecznościowe komponowanie” Szmytka egzaminuje interpersonalne i społeczne procesy jak komunikacja, budowanie tożsamości, często w relacji do fenomenów wpływających na współczesne życie lub odwołując się do społecznego wymiaru życia muzycznego (teatry muzyczne: LIMBO LANDER, LOST, LOVE LABEL).
Jagoda Szmytka komponuje dla „uszu, oczu i myśli” – jej „intertekstualna muzyka” wykorzystuje takie formaty jak mixed media, cross-genre, trans-media.
Kompozycje Szmytki są miksturą tekstów, obrazów i dźwięków, które budują gęste struktury referujące do wysokiej i pop kultury, filozofii oraz rzeczywistości.
Jagoda Szmytka jest założycielką i liderką dwóch projektów: PLAY – platformy do inicjatyw społeczno-kulturalnych oraz ENTER – kolektywu specjalizującego się w wykonywaniu Muzyki Referencyjnej.

Jagoda-Szmytka_Photo-credit_Andoz-Krishnadas_Portrait2_proc
fot. ANdoz Krishnadas

KUBA MIKURDA, dr, krytyk, tłumacz, redaktor, teoretyk filmu. Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor monografii „Nie-całość. Zizek, Dolar, Zupancic”. Zredagował m.in. książki poświęcone twórczości Terry’ego Gilliama, Braci Quay (z Adrianą Prodeus), Waleriana Borowczyka (z Michałem Oleszczykiem i Kamilą Kuc) i surrealizmowi w kinie polskim (z Kamilą Wielebską). Pięciokrotnie nominowany do nagrody PISF w kategoriach książka o filmie oraz audycja radiowa/program telewizyjny. Współzałożyciel think-tanku „Restart”. Dwukrotny prezes Stowarzyszenia Film 1,2. Współpracował między innymi z Canal+, Katedrą Kultury Współczesnej (IK UJ), MFF T-Mobile Nowe Horyzonty i Krytyką Polityczną. Przełożył „Realne spojrzenie. Teoria kina po Lacanie” Todda McGowana i fragmenty „Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch” Slavoja Žižka.

mikurda_kuba
fot. Magdalena Franczuk